Oprichter Thomas Burberry
Basis Toen de jonge Thomas Burberry in 1856 een winkel voor functionele outdoorkleding opende legde hij daarmee de basis voor een legendarisch merk. Met de uitvinding in 1880 van de waterafstotende en ademde stof gabardine begon de succesgeschiedenis van de firma, die sinds 1891 zijn thuisbasis heeft in Londen, het onverwoestbare materiaal gabardine werd aanvankelijk gebruikt voor legerjassen, de voorlopers van de klassieke trenchcoat maar in het regenrijke Groot-Brittannië beleeft ook de burgerbevolking al snel plezier aan de waterdichte kleding, die al in 1901 het nu beroemde logo van de ruiter met prorsum (prorsum = voorwaarts) vlag draagt.
Succesgeschiedenis Kwaliteit en traditie - eerste man op de Zuidpool, de Noor Roald Amundsen, werd ook de eerste reclamemaker, zijn expeditie wordt in 1911 compleet door Burberry uitgerust - sterke kleding - degelijke accessoires - ruitpatroon rood, karamel, zwart en wit - duurzaamheid - reclamecampagnes met topmodel Kate Moss - trenchcoat - eenvoudige elegantie - perfectie
Oprichtster Céline Vipiana
Basis Céline, een Parijse naam, stond in 1945 letterlijk nog in de kinderschoenen, Céline, genoemd naar medeoprichtster Céline Vipiana begon met het vervaardigen van mooie kinderschoenen. Naast tassen, ceintuurs en damesschoenen volgde begin jaren 60 de haute couture. In deze tijd werd ook het logo met het driedelig paardenhoofdstel gelanceerd. Met elegante, maar ongedwongen sportieve creaties beleefde Céline in de jaren 70 haar eerste hoogtepunt, er werd niet alleen uitgebreid in Europa, maar ook in Japan, Korea en Amerika.
Succesgeschiedenis Lieveling van de jetset - met de eerste prêt-à-porter-collectie van de Amerikaanse Michael Kors kreeg het merk aan het eind van de jaren 90 nog meer glans en kan als exclusief onder de exclusieven gelden - geraffineerde creaties geïnspireerd op de bohémiens van de jaren 20 - zelfbewuste vrouwelijkheid en ultieme luxe
Oprichtster Coco Chanel
Basis Coco Chanel opende met financiële hulp van 2 rijke aanbidders in 1910 in Parijs haar eerste hoedenatelier en 1911 haar eerste modesalon in de Rue Cambon, tot op heden het hoofdkantoor van Chanel.
Succesgeschiedenis Parijs wordt onder Coco Chanel haar invloed het modecentrum van de wereld - met de uitvinding van de little black dress schrijft ze couturegeschiedenis - summum van elegantie - Chanel no 5, het parfum van de eeuw - functionaliteit en heldere lijnen - eenvoudige vormen en modellen - vrijheid en beweeglijkheid - Chanelpakje van tweed en bouclé, bestaande uit een ongetailleerd jasje met gouden knopen en een knielange rok - slingpumps en twinsets bij voorkeur in de kleuren wit, beige en zwart - kenmerkende accessoires, kettingen, de camelia, het strohoedje, de das en de doorgestikte handtas met gouden kettinkje (2.55)
Oprichter Christian Dior
Basis Als de Franse ontwerper Christian Dior het huis Dior opent betekent dat het begin van een nieuw tijdperk in de modewereld. Nadat de jonge Christian Dior als modetekenaar voor het tijdschrift Le Figaro en als ontwerper bij het modehuis Marc Boussac zijn eerste sporen had verdiend, veroorzaakte hij in 1947 met zijn nieuw opgerichte eigen onderneming Christian Dior New York Inc. een revolutie in de naoorlogse modewereld. De creaties van Christian Dior zijn onder de naam New Look de geschiedenis van de haute couture ingegaan. Tegenwoordig gelden ze als klassiek, maar toen waren de verschillende scheppingen nieuw en sensationeel. De mode van de eerste naoorlogse jaren was zuinig met stof, Christian Dior plaatste daar de rijkdom van klokkende jurken tegenover, die exclusiviteit en luxe betekenden.
Succesgeschiedenis Summum van luxe en vrouwelijkheid - korte jasjes, ronde schouders, een wespentaille en uitwaaierende kuitlange rokken, enorme hoeden, lange handschoenen, zijdebloemen en naaldhakken - het eerste parfum Miss Dior werd een sensationeel succes - Christian Dior was de eerste in de branche die zijn naam verbond aan parfums en aan bontjassen - korte tijd geleid door Yves Saint Laurent - John Galliano sinds 1996 verantwoordelijk voor de damescouture
Oprichters Domenico Dolce & Stefani Gabbana
Basis Domenico Dolce & Stefani Gabbana ontmoeten elkaar in 1980 in Milaan en stellen al snel vast dat hun talenten elkaar uitstekend aanvullen. Terwijl Dolce uit een Siciliaanse kleermakersfamilie stamt en het ambacht van onderaf leert, beschikt Gabbana als grafisch ontwerper aanvankelijk weliswaar niet over een passende vakopleiding, maar brengt hij wel artistieke passie in. In 1985 wordt het merk Dolce & Gabbana in Milaan opgericht. De rijkversierde neobarok beïnvloedt beiden in dezelfde mate. De weelderige creaties en opvallende dierenprints kunnen tot op heden rekenen op een groot enthousiasme, vooral in de grote steden in Oost-Europa.
Succesgeschiedenis Spraakmakend merk van de modebranche - thematische shows van rococo tot empire brengen historische geënte ontwerpen - weelderige creaties en opvallende dierenprints - Siciliaanse invloeden in de strenge modellen van donkere stoffen en kant bij voorkeur in combinatie met de mannelijke Coppolamuts en een rozenkrans als ketting - kleurige, vrouwelijke collecties en spectaculaire bikini's - brutale, bonte Fiorucci-stijl - Dominico Dolce de terughoudende, onopvallend geklede werker en Stefano Gabbana als trategisch brein van de onderneming. Zorgvuldig gekleed en goed van de tongriem gesneden, staat hij graag in de publiciteit - modeshows vinden plaats in een oude bioscoop - lifestyle-imperium
Oprichter Eduardo en Adele Fendi met 5 dochters
Basis Een Romeins echtpaar met 5 dochters en een kleine manufacturenzaak, zo begint in 1925 de geschiedenis van het merk Fendi. Eduardo en Adele Fendi leiden met hun dochters een solide Italiaans familiebedrijf, als een jonge ontwerper in 1965 het merk internationaal aanzien verschaft, Karl Lagerfeld zorgt als chef-ontwerper voor een frisse, nieuwe dimensie in de haute fourrure, zoals de bontwerkerkunst in vakjargon wordt genoemd, waarbij hij traditie en innovatie handig combineert, niet alleen de 5 zussen van het huis Fendi zijn enthousiast over hun nieuwe chef, Lagerfelds creaties worden internationaal bejubeld, en de onderneming met het dubbele F-logo beleeft zijn eerste bloeiperiode.
Succesgeschiedenis Topmerk voor luxe bont- en lederwaren - in de jaren 90 is bont echter uit en raakt Fendi in een crisis. Maria Silvia Venturini-Fendi lanceert opnieuw de chique handtas van grootmoeder Adele en behaalt daarmee een sensationeel succes - lederwaren en accessoires - bontjassen
Oprichter Hubert de Givenchy
Basis Hubert de Givenchy vestigde zijn eerste atelier in 1952, nadat hij eerst ontwerpen had gemaakt voor Balmain, Dior en Elsa Schiaparelli. De toen jonge, zelfstandige modeontwerper uit Parijs ontwierp met een klein budget een alternatief voor Christian Dior's overdadige New Look. Het resultaat waren ontwerpen met heldere, zakelijke lijnen van simpele katoenen stoffen. Juist deze eenvoudige maar elegante creaties baarden opzien en vooraanstaande vrouwen als Grace Kelly en Jacqueline Kennedy werden klant. Ook een jonge actrice was enthousiast over Givenchy's ontwerpen: Audrey Hepburn. Zij werd zijn bekendste muze en verschafte met haar filmkostuums het merk wereldroem. L'Interdit, het eerste parfum van het merk, werd speciaal voor Audrey Hepburn gecreëerd.
Succesgeschiedenis Stijl en elegantie - klassiek merk - De modeshows vonden van 1957 tot 1968 plaats zonder aanwezigheid van de pers, en pas nadat de klanten hun keus hadden gemaakt werden de ontwerpen aan de buitenwereld getoond - medeontwerper van de little black dress - heldere, eenvoudige snit maar ook felle kleuren - inspiratie bij schilders als Miró en Matisse - parfumketen verkocht aan Veuve Cliquot - vooraanstaande ontwerpers als John Galliano, Alexander McQueen en Jumien MacDonald leidden als creatieve breinen het concern
Oprichter Guccio Gucci
Basis De adel van Italië kent de tassen en koffers met de trens en stijgelbeugelmotieven van Guccio Gucci al sinds de jaren 20. Omdat leer in de Tweede Wereldoorlog schaars is, worden hennep en linnen gebruikt en het hengsel van bamboe wordt in 1947 een typisch Gucci-symbool. De 4 zonen Gucci leiden de onderneming gezamenlijk met aan het hoofd Aldo Gucci, die in de jaren 50 met de mocassin het tweede succesproduct lanceert.
Succesgeschiedenis GG-logo - Guccistof in groen-rood-groen - voor Jacqueline Onassis wordt de schoudertas Jacky O gecreëerd, voor Grace Kelly de beroemde zijden sjaal met bloemenprint - Hobo-unisex-tas - Tom Ford vertienvoudigt de omzet en maakt Gucci synoniem met alle overdreven luxe - koopt vooraanstaande merken Yves Saint Laurent en Balenciaga op - cultlabel - Gucci-tassen het ultieme luxesymbool
Oprichter Thierry Hermès
Basis De geschiedenis van de onderneming begon al in 1837 toen zadelmaker Thierry Hermès een zaak voor tomen en hoofdstellen opende. Het firmalogo Le Duc, een tweespan met passagier herinnert nog aan die tijd. De auto verdreef rond 1920 de paardenkoets en Hermès trad de nieuwe tijd tegemoet met het ontwerpen van exclusieve tassen en koffers volgens het principe van de oude zadeltas.
Succesgeschiedenis Een mythe op het gebied van zijde en leer - ultieme cultobjecten - beroemde Kelly-bag die in de jaren 50 door zijn naamgeefster Grace Kelly werd gelanceerd. Dit fraaie model van fijn kalfsleer werd een must-have voor de society - Birkin bag, door actrice Jane Birkin mee ontwikkeld - aanvankelijk konden de begeerde artikelen alleen worden besteld door klanten die als waardige gebruikers golden. En zelfs zij moesten rekening houden met een wachttijd van twee jaar - zijden halsdoeken van Hermès werden net als de lederwaren ook cultaccessoires - sportkleding - Jean Paul Gaultier verantwoordelijk voor de artistieke ontwerpen - inspiratie uit de ruiter-en vechtsport - de smoking wordt als avondkleding nieuw leven in geblazen - geurklassiekers als Calêche en Equipage
Oprichter Louis Vuitton
Basis In 1837 verhuisde Louis Vuitton naar Parijs en begon hij met het maken van koffers. Hij opende in 1854 zijn eerste winkel. Tassenmaker Louis Vuitton ontdekt een gat in de markt en bewijst een goede neus voor zaken te hebben, op het moment dat de adel en de rijken hun behoefte aan reisbagage ontdekken, is Vuitton met de gewenste producten ter plaatse.
Succesgeschiedenis Cijferslot - absolute luxe en beste kwaliteit - LV logo - typerende bloemetjes dessin - monogramtas - lederwaren - Dior, Givenchy, Kenzo, Fendi en champagnehuis Veuve Clicquot deel uit van de onderneming - niet meer alleen tassen en koffers gemaakt, maar vanaf 1998 ook succesvolle mode - de Amerikaan Marc Jacobs vernieuwt als chefontwerper met zijn collecties het imago en maakt een cultlabel van het traditionele merk - avant-gardistisch maar draagbaar en trekken aandacht door overdadige, vaak zeer comfortabele modellen en een vrijmoedig gebruik van materialen - zonnebrillen, sierraden, schoenen en tassen vervolmaken de fellbegeerde look
Oprichter Miuccia Prada & haar man Patrizio Bertelli
Basis De politieke wetenschapper Miuccia Prada maakte samen met haar man Patrizio Bertelli een internationaal concern van de Italiaanse lederwarenfabriek van haar grootvader. Curieus daarbij, de doorbraak kwam met plastic.
Succesgeschiedenis Uitstekend gevoel voor trends - onconventionele ideeën - groot zakelijk instinct - zwarte nylontas - rugzak - Miu Miu voor jonge klanten - Prada Sport - Prada Beauty - onfeilbaar instinct voor de actuele tijdgeest, die ze vaak zelfs een stap vooruit is - van klassiek tot extravagant, van speels tot sexy
Oprichter Yves Saint Laurent
Basis Yves Saint Laurent wordt door Christian Dior op 21-jarige leeftijd uitverkoren als zijn opvolger. Hij zorgt dan met de wijd ongevoerde trapezejurk voor nieuwe maatstaven. Vanaf 1961 gaat Yves Saint Laurent zijn eigen weg en vestigt zich zelfstandig met zijn levenspartner Pierre Bergé, het handelsmerk YSL is een feit. De eerste prêt-a-porter-collectie van 1966 is direct haute couture.
Succesgeschiedenis Legendarisch merk - baanbrekende modeontwerper - confectielijn gebracht onder de naam Rive Gauche - stijlbepalend - met voeiende, sierlijke creaties geeft hij de vrouw haar bewegingsvrijheid terug, die Christian Dior met zijn New Look haar had ontnomen - parfum Opium - zwart voor dagelijkse kleding - broekpak en de trenchcoat als basisgarderobe - damessmoking, safari-jasje en laarzen brengen een androgyne modegolf op gang - met de transparante nude look zorgt het merk YSL voor een schandaal in Amerika - schilderkunst in de ontwerpen weerspiegeld, vooral de legendarische eenvoudige jurk met Mondriaan-opdruk werd hierdoor zeer bekend - alle originele ontwerpen en accessoires worden in zijn privémuseum La Villette bewaard - eerste modeontwerper die een museum binnenkomt, sinds 1983 worden YSL-creaties in het New Yorkse Metropolitan Museum tentoongesteld - in 1999 verwerft Gucci het handelsmerk YSL en de Amerikaan Tom Ford neemt de prét-à-porter-tak over - Coco Chanel noemt Yves Saint Laurent in 1968 haar geestelijke erfgenaam
WOMEN WITH STYLE
KVK-nummer: 83195521 | BTW-nummer: NL003786164B18
©2021 by Women With Style
De inhoud die hier wordt weergegeven kan niet worden weergegeven vanwege de huidige cookie-instellingen.
Deze website kan inhoud of functies aanbieden die door derden op eigen verantwoordelijkheid wordt geleverd. Deze derden kunnen hun eigen cookies plaatsen, bijvoorbeeld om de activiteit van de gebruiker te volgen of om hun aanbiedingen te personaliseren en te optimaliseren.
Deze website maakt gebruik van cookies om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Bepaalde inhoud van derden wordt alleen weergegeven als "Inhoud van derden" is ingeschakeld.